Županija traži rješenja i upozorava na ucjene prijevoznika

    SHARE
    foto:panturist.hr
    foto:panturist.hr

    Autobusni prijevoz putnika na području Osječko-baranjske županije posljednjih nekoliko godina nije na zadovoljavajućoj i potrebnoj razini. Takvim stanjem ugroženi su građani koji odlaze na posao izvan mjesta stanovanja, učenici kojima je otežan odlazak u škole, a isto tako ograničeno je i otežano kretanje građana. Vrhunac krize u sustavu županijskog javnog linijskog prijevoza putnika dogodio je 5. veljače 2018. godine kada je autobusni prijevoznik Panturist ukinuo čak 72 dnevne linije. Dakle, Panturist, tvrtka koja drži najveći broj dozvola za obavljanje županijskog linijskog prijevoza putnika, ukinuo je linije koje su do sada redovno prometovale radnim danima za vrijeme trajanja školske godine, dok su za neke linije promijenjena polazna vremena i/ili odredišta. Putnici i javnost o tomu su obaviješteni na mrežnim stranicama Panturista, a kao glavni razlog te odluke ističe se nerentabilnost i ekonomska neisplativost ukinutih linija. Nezadovoljstvo zbog ukidanja autobusnih linija građani su iskazali i obraćanjem županijskoj upravi te tražeći zaštitu svojih prava.

    Gotovo od prvog dana stupanja na dužnost, župan Osječko-baranjske županije Ivan Anušić upoznat je s problematikom javnog linijskog prijevoza putnika te je već poduzeo niz aktivnosti u cilju ublažavanja postojećeg stanja i trajnog rješavanja ovog problema, i to poštujući zakonska i ugovorna prava prijevoznika, a osobito zalažući se za interese i prava građana naše županije.

    Župan je tako u više navrata obavio razgovore s autoprijevoznicima te upozoravao na nužnost zadržavanja postojećih autobusnih linija. Potom je organizirao zajednički sastanak gradonačelnika i načelnika s predstavnicima autoprijevoznika, na kojem su autoprijevoznici kao jedino rješenje novonastale situacije istaknuli nužnost sufinanciranja postojećih linija, ili će u protivnom doći do daljnjeg ukidanja istih. Pri tomu je potvrđeno da su gradovi i općine, baš kao i sama Županija već uključeni u sufinanciranje prijevoza učenika (Županija je ove školske godine već povećala iznose subvencija za prijevoz učenika) te ne mogu izdvojiti dodatna financijska sredstva za redovne linije, za koje je i upitno je li ovakva vrsta sufinanciranja zakonski dozvoljena. Osim izravnih razgovora i pokušaja traženja rješenja, iz Ureda župana poslan je i službeni dopis Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture sa zahtjevom za održavanjem hitnog sastanka zbog kompleksnosti situacije. Stalni su i kontakti s predstavnicima Hrvatske gospodarske komore.
    O aktualnom problemu javnog linijskog prijevoza putnika župan Ivan Anušić danas (6. veljače 2018. godine) u Zagrebu je razgovarao s ministrom mora, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem i ministricom za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku Nadom Murganić te inzistirao na traženju načina da se ovaj problem što prije riješi. Župan je odlučan da se ova problematika podigne na još višu razinu, odnosno da se u traženje rješenja uključi i Vlada Republike Hrvatske.

    Nedopustivo je da u današnje vrijeme učenici nemaju siguran i redovit prijevoz do škole, a zaposlenici do svog radnog mjesta. Županijska uprava je za samo šest mjeseci pokrenula niz projekata, sustavno stvara uvjete i pozitivno ozračje za razvoj Osječko-baranjske županije te da se ublaži i potpuno zaustavi iseljavanje. Međutim, sukladno zakonskim ovlastima, Županija ne može utjecati na ponašanje prijevoznika iako njihove odluke izravno utječu na pozitivne trendove i razvoj ovog područja. Zato očekujemo da se u rješavanje ovog izuzetno važnog pitanja za opstanak Slavonije i Baranje uključe resorna ministarstva i Vlada RH – upozorio je jučer u Zagrebu župan Ivan Anušić.

    U očekivanju nastavka razgovora i dogovora s resornim ministarstvima i Vladom RH te osobito prijevoznicima, podsjećamo da je tvrtka Panturist od 2013. godine u vlasništvu kompanije Arriva, koja je u srpnju 2017. godine postala većinski vlasnik i Autotrans grupe (u kojoj posluje i Autoprometno poduzeće d.d. Požega), a time su članice grupe Arriva po broju važećih dozvola praktično stekle monopol na redovnom linijskom prijevozu u Osječko-baranjskoj županiji, kao i ostalim vidovima autobusnog prijevoza putnika. Na žalost, nakon te vlasničke koncentracije u prijevozu putnika nije došlo dio unapređenja i optimalizacije u pružanju usluga nego do masovnog ukidanja linija, uz objašnjenja da više nisu ekonomski isplative ni linije koje su bile isplative dok su APP Požega i Panturist bili konkurencija. U tom svjetlu zahtjev prijevoznika za subvencioniranjem linija može se tumačiti kao svojevrsna ucjena i sigurno nije na dobrobit zajednice na čijem području navedeni prijevoznici posluju i ostvaruju profit.